Bine de știut! Printre agenții economici care trebuie să efectueze o o analiză de risc de securitate se numără:

  • Băncile;
  • Instituțiile financiare nebancare;
  • Casele de schimb valutar;
  • Casele de amanet;
  • Unitățile poștale;
  • Stațiile de comercializare carburanți;
  • Spațiile comerciale cu o suprafață mai mare de 500 mp;
  • Sălile destinate jocurilor de noroc;
  • Casieriile furnizorilor de utilități;
  • Automatele de tranzacții cu numerar din afara sediilor bancare;
  • Centrele de procesare a numerarului.
  • Magazinele de arme și muniții.

Analiza de risc la securitatea fizică se materializează prin documentaţia întocmită în cadrul procesului standardizat de management al riscului, prin care se determină măsurile necesare pentru încadrarea riscurilor de securitate la niveluri acceptabile.

Cum se realizează analiza de risc

Conform prevederilor legislative aflate în vigoare, analiza de risc la securitatea fizică arerolul de a identifica vulnerabilitățile și riscurile, de a determina nivelul de expunere la producerea unor incidente de securitate fizică. Totodată, ea trebuie să găsească și soluții în menținerea siguranței.

În momentul completării unei analize de risc pentru un obiectiv, evaluatorul folosește un chestionar sau un interviu privind activitatea firmei, precum și măsurile de securitate deja existente (alarmă, sistem de supraveghere video, seif). În plus, acesta va face, obligatoriu, o vizită la obiectivul evaluat. Urmează completarea unei grile de calcul a riscului, precum și realizarea unui raport de evaluare a riscului. Dacă nivelul de risc nu este acceptabil, evaluatorul va stabili o serie de măsuri. De exemplu, evaluatorul va cere, după caz, angajarea a încă unui paznic sau instalarea unor camere de supraveghere în anumite puncte cheie.

Când se revizuiește analiza de risc la securitatea fizică

Conform prevederilor în vigoare, analiza de risc la securitatea fizică trebuie revizuită cel puțin o dată la 3 ani, pentru corelarea cu dinamica parametrilor interni și externi care generează și/sau modifică riscurile la securitatea fizică a unității.

În același timp, legea prevede că analiza de risc este obligatoriu să fie revizuită în cel mult 2 luni de la producerea unui incident de securitate la unitatea respectiva sau în cel mult o lună de la modificarea caracteristicilor arhitecturale, funcționale sau a obiectului de activitate ale unității beneficiare. Mai mult, conducerea unității beneficiare poate solicita o nouă analiză de risc ori de câte ori consideră că este necesar.

Completarea unei analize de risc la securitate fizică implică mai mulți pași

Elaborarea analizei de risc la securitate fizică implică, în general, parcurgerea următoarelor etape:

  • definirea parametrilor interni şi externi care generează şi/sau modifică riscurile la securitatea fizică a unităţii;
  • stabilirea metodei şi a instrumentelor de lucru;
  • identificarea tuturor riscurilor la securitatea fizică, a zonelor de impact, evenimentelor şi cauzelor riscului, precum şi a potenţialelor consecinţe;
  • analizarea riscurilor la securitatea fizică;
  • estimarea riscurilor unităţii beneficiare;
  • întocmirea Raportului de evaluare şi propuneri de tratare a riscurilor la securitatea fizică

Cine poate fi evaluator de risc

Conform reglementărilor legii aflate în vigoare, ca să devină evaluator de risc la securitatea fizică, persoana interesată trebuie să îndeplinească aceste condiții:

  • să fie aptă din punct de vedere medical şi psihologic;
  • să nu fie înscrisă cu antecedente penale pentru infracţiuni săvârşite cu intenţie;
  • să aibă experienţă de min. 3 ani în domeniul organizării, planificării, executării sau controlul măsurilor de securitate în formele prevăzute de lege;
  • să posede cunoştinţe privind securitatea mecano-fizică, sistemele de alarmă la efracţie şi jaf armat, inclusiv control al accesului şi TVCI pentru aplicaţii de securitate, transmiterea semnalizărilor de alarmă la distanţă şi centrele de recepţie a alarmelor, serviciile de pază şi intervenţie, transport valori, probate prin certificate de competenţe profesionale.

Important! Analiza de risc la securitatea fizică este obligatorie în momentul depunerii spre avizare a planului de pază al unei firme.

Prin planul de pază se stabilesc caracteristicile obiectivului păzit, numărul paznicilor, mijloacele tehnice de pază și alarmare, legătura şi cooperarea cu alte organe cu atribuţii de pază a obiectivelor, bunurilor, valorilor şi persoanelor şi modul de acţiune în diferite situaţii.

Legea prevede că numai unitățile care efectuează operațiuni cu numerar au obligația să aibă asigurată pază fizică. Acestea sunt nevoite să își instaleze și un sistem de alarmare la efracție, capabil să asigure „detecție perimetrală la nivelul gardului de protecție a obiectivului pentru semnalarea pătrunderii neautorizate către personalul de pază aflat în serviciu”.